en wordt onder regie van de Provincie Noord-Brabant uitgevoerd. Het beoogde resultaat van de opdracht was:
- Een bestuurlijk gedragen oplossingsvariant; (een voorkeursvariant), bestaande uit een integrale uitwerking van drie bouwstenen, te weten:
- De oplossingsrichting voor de inpassing van de openingen in degrondlichamenvan de weg (N264) en de voormalige spoorlijn (‘Duits Lijntje’);
- De oplossingsrichting voor de landschappelijke inpassing van de weerdverlaging in het cultuurhistorisch waardevol Maasheggengebied (incl. herbegrenzing Natuurnetwerk Brabant);
- De oplossingsrichting voor het overbruggen van de tweeopeningen in de N264 en aansluiting op de brughoofden/pijlers met monumentale status.
Op basis van de uitkomsten van de onderzoeksfasezijn in de verkenningsfase ten behoeve van de opdracht drieonderscheidende varianten ontwikkeld, te weten:
- Variant ‘Gesloten Maasheggenlandschap’.
- Variant 'halfopen stroomdal’.
- Variant 'open stroomdal'.
Bij consultatie van de ambtelijke vertegenwoordiging van de partners én omgevingspartijen in de werkateliers, is de voorkeur uitgesproken voor een nadere uitwerking van variant 3 Open Stroomdal als voorkeursvariant. Variant 3 geeft:
- de hoogste bijdrage aan de waterstandsdaling;
- de mogelijkheid voorrealisatie van een open stroomdal met soortenrijke graslanden wat een verrijking van de natuurlijke en ecologische waarden kan betekenen;
- de mogelijkheid om,middels de (verplichte) compensatieopgave, de cultuurhistorische waarden van het Maasheggenlandschap elders te versterken en te herstellen in samenhang met een verrijking van de ecologische variëteit in de weerd bij Oeffelt;
- tenslotte past deze variant binnen het beschikbaar gestelde budget.
Optimalisaties en vervolgproces Planuitwerkingsfase (na besluit BO-MIRT)
De MIRT fasering loopt van onderzoeksfasenaar verkenningsfase en vervolgens vanplanuitwerkingsfase via realisatiefase naar de opleverfase. Daarmeewordt van grof naar fijn werken mogelijk gemaakt. De MIRT faseringondersteunt het project Oeffelt bij het verder optimaliseren van de voorkeursvariant (VKV)tijdens de planuitwerkingsfase. Optimalisaties in de planuitwerkingsfase zijn gecontroleerde aanscherpingen vande variantdie binnen scope en kader van het VKV en de MIRTfasering kunnen worden uitgewerkt.Om ook het cultuurhistorische belang van het Duits Lijntje en het belang van een duidelijke verkeersstructuur zorgvuldig mee te nemenstaan er in ieder gevaldrie significante keuzes ter optimalisatie van de variant ‘Open Stroomdal’open die in de planuitwerkingsfase een nadere uitwerking vragen. Deze optimalisaties zijn, conformhethierbovengestelde, realiseerbaar binnen het beschikbare budget.
Klik hier voor het verkenningenrapport.