Uitgangspunt van het ontwerp is een hoogwatersituatie die 1 keer per 3000 jaar kan optreden.
Bovenstrooms
Het project ‘Ruimte voor de Maas bij Oeffelt' moet ervoor zorgen dat de waterstand bij hoogwater ongeveer 20 centimeter zakt bij Oeffelt, zodat ook bij extreem hoogwater het overstromingsgevaar afneemt. Hierbij wordt uitgegaan van een hoogwatersituatie die 1 keer per 3000 jaar kan optreden. De waterstandsdaling bij extreem hoogwater is merkbaar tot aan Venlo (=bovenstrooms). Door deze maatregelen hoeven de dijken tussen Oeffelt en Venlo in de toekomst minder verhoogd te worden.
Benedenstrooms
Net stroomafwaarts van de brug, richting Gennep, zorgt de ingreep bij hoogwater voor een lokale verhoging van de waterstand (ca. 3 cm ter hoogte van camping de Maasvallei). Deze stijging neemt snel af en is al niet meer merkbaar bij de bocht in de Maas (ter hoogte van het Genneperuis). Aanvullend zorgt het project ervoor dat hoogwater sneller kan worden afgevoerd, doordat de rivier meer ruimte krijgt en minder wordt gehinderd bij de brug, de flessenhals bij Oeffelt. Hierdoor bereikt de hoogwatergolf ’s-Hertogenbosch ongeveer 35 minuten eerder dan voorheen.
Ons project verlaagt de waterstand van de Maas bij extreem hoogwater ongeveer 20 centimeter. De maatregelen bestaan uit het maken van een opening van 250 meter in het fundament van de provinciale weg (N264) en twee openingen (120m en 250m) in het fundament van het ‘Duits Lijntje’. En we verlagen terplekke de uiterwaarde van de Maas (de weerd). Zo neemt bij extreem hoogwater het overstromingsgevaar af en is dat in de waterstand tot aan Venlo merkbaar. En met de aanpak zien we kansen voor het Maasheggengebied (UNESCO biosfeergebied) en het behoud van de lokale cultuurhistorie.
Zo zorgen we dat iedereen langs de Maas veilig en fijn kan blijven wonen, werken en recreëren. Ons streven is een balans in water, natuur, landschap, cultuurhistorie en recreatie. We gaan in gesprek met betrokkenen (partners en omgeving) om te kijken wat de meekoppelkansen zijn. Met draagvlak voor onze plannen creëren we een waterveilig natuurgebied dat past binnen de cultuurhistorische context van de Maas, Oeffelt en Gennep. Een mooi stukje van de Noordelijke Maasvallei met haar kenmerkende Maasheggen. Waar Maasheggen verdwijnen, compenseren we dit door het creëren van nieuwe Maasheggen in geschikte natuur buiten het projectgebied.
Uiteraard is dit een aandachtspunt voor ons. Waar het project schade aanbrengt aan natuur zorgen we voor compensatie. We maken ook nieuwe natuur. Indien we Maasheggen moeten verwijderen voor het project, zorgen we voor compensatie op een andere plek in het gebied. Dit gebeurt in nauw overleg met het projectteam Noordelijke maasvallei.
Op diverse plekken langs de Maas is en wordt gewerkt om dijken te laten voldoen aan de waterveiligheidsnormen en ruimte te creëren voor de rivier. Deze projecten hebben effecten op de waterstand van de Maas. De rivierkundige effectstudie die voor een project wordt uitgevoerd houdt rekening met alle reeds uitgevoerde projecten én met alle geprogrammeerde projecten langs de Maas.
Voor meer informatie over de projecten langs de maas, zie https://www.deltaprogramma.nl/gebieden/rivieren/maas
De klimaatverandering laat duidelijk zien dat we Nederland weerbaarder moeten maken tegen langdurige periodes van droogte en plotselinge hoosbuien. Hierdoor kunnen ook rivieren een extreem hoge waterstand bereiken. Als één overheid willen de provincie, waterschappen en gemeenten daarom samen werken aan een klimaatrobuust Brabant voor de natuur, de economie en voor alle Brabanders.
De klimaatverandering laat duidelijk zien dat we Nederland weerbaarder moeten maken tegen extremere weersomstandigheden. Extremere weersomstandigheden leiden tot nieuwe potentiële overstromingsrisico’s. Bij Oeffelt en Gennep is de Maas versmald. De fundamenten van de provinciale weg en het oude spoor ‘het Duits lijntje’, in de uiterwaarden van de Maas bij Oeffelt, stuwen de Maas bij hoogwater op. Met de aanpak van deze ‘flessenhals’ dragen we bij aan de verbetering van de waterveiligheid in de toekomst.