Wat gaan we doen?
De klimaatverandering laat duidelijk zien dat we Nederland weerbaarder moeten maken tegen extremere weersomstandigheden. Extremere weersomstandigheden leiden tot nieuwe potentiële overstromingsrisico’s.
Bij Oeffelt is de Maas versmald, door de fundamenten van de provinciale weg en de voormalige spoorlijn, het Duits Lijntje. Hierdoor is een zogenoemde ‘flessenhals’ in de Maas ontstaan. Deze ‘flessenhals’ stuwt het water op en kan bij extreem hoge waterstanden in de toekomst leiden tot mogelijk overstromingen. Met de aanpak van deze ‘flessenhals’ dragen we bij aan de verbetering van de waterveiligheid in de toekomst.
Ons project verlaagt de waterstand van de Maas bij extreem hoogwater ongeveer 20 centimeter. De maatregelen bestaan uit het maken van een opening van 250 meter in het fundament van de provinciale weg (N264) en twee openingen (120m en 250m) in het fundament van het ‘Duits Lijntje’. En we verlagen terplekke de uiterwaarde van de Maas (de weerd). Zo neemt bij extreem hoogwater het overstromingsgevaar af en is dat in de waterstand tot aan Venlo merkbaar. En met de aanpak zien we kansen voor het Maasheggengebied (UNESCO biosfeergebied) en het behoud van de lokale cultuurhistorie.
Het project is onderdeel van het Deltaprogramma Maas. In 2018 is een verkenningenrapport opgeleverd voor Ruimte voor de Maas bij Oeffelt. In deze verkenning is het plan op hoofdlijnen geschetst, het voorkeursalternatief Ruimte voor de Maas bij Oeffelt. Tal van bewoners, ondernemers en betrokkenen dachten hierin mee met het projectteam. Tot eind 2024 werken we het voorkeursalternatief verder uit tijdens de zogenaamde planuitwerkingsfase. Het project zal, als de besluiten begin 2025 kunnen worden vastgesteld, in 2028 klaar zijn.
De infographic geeft de samenvatting van het project weer.